Fundusz Ochrony Prawnej
Na podstawie rozdziału VIII Statutu NSZZ Policjantów oraz Uchwały Walnego Zgromadzenia Delegatów Funduszu Ochrony Prawnej Policjantów z dnia 18 maja 2022 roku Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów województwa mazowieckiego w Radomiu tworzy
i przyjmuje niniejszy Regulamin Funduszu Ochrony Prawnej.
§ 1
- Organem uprawnionym do kształtowania treści Regulaminu Funduszu Ochrony Prawnej, zwanego dalej „FOP”, w tym ustalania wysokości składki członkowskiej, jest Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów woj. mazowieckiego w Radomiu, zwany dalej jako „Zarząd”.
- Fundusz przeznaczony jest na pokrycie kosztów obsługi prawnej dla policjantów
w związku z prowadzonym postępowaniem karnym o przestępstwo popełnione w czasie
i w związku z wykonywaniem czynności służbowych, postępowaniem dyscyplinarnym
i administracyjnym, na obsługę prawną Zarządu oraz na organizowanie akcji, szkoleń, działań profilaktycznych, na podniesienie poziomu wiedzy z zakresu ochrony prawnej
i praw funkcjonariuszy, porady i opinie prawne w sprawach ważnych dla środowiska policyjnego. - Środki funduszu przeznaczone są na finansowanie pomocy prawnej policjantów na każdym etapie postępowania karnego, dyscyplinarnego i administracyjnego w czasie
lub w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych, popełnienia czynów przestępczych nie związanych ze służbą, popełnienia wykroczeń z wyłączeniem czynów popełnionych po działaniem alkoholu bądź z niskich pobudek oraz pokrycie kosztów związanych z uzyskaniem opinii prawnych dotyczących działalności i dokumentacji FOP. - W uzasadnionych przypadkach komisja może przyznać zwrot poniesionych kosztów pomimo tego, że czyn został popełniony pod działaniem alkoholu oraz pokrycia kosztów w trybie z oskarżenia prywatnego tam gdzie policjant jest zawiadamiającym, jeśli przemawia za tym interes Policji i służby lub zarzuca się popełnienie członkowi funduszu czynu z niskich pobudek, jeśli okoliczności czynu nie są jednoznaczne i jeśli przemawia za tym ważny interes policjanta.
- Jeżeli czyn przestępczy popełniony został w okolicznościach wskazujących na fakt, iż sprawca w czasie jego zaistnienia mógł być w stanie po spożyciu alkoholu, rozpatrzenie wniosku o zwrot kosztów nastąpi dopiero po ogłoszeniu prawomocnego wyroku przez sąd.
- Zarządzanie środkami FOP powierza się Komisji Funduszu Ochrony Prawnej zwaną dalej „Komisją FOP”, którą stanowią członkowie Biura Zarządu będący członkami funduszu oraz jeden przedstawiciel Zarządu Terenowego NSZZ Policjantów – członek funduszu, reprezentujący jednostkę, z której wpłynął wniosek, a w przypadku niemożności uczestnictwa w posiedzeniu przewodniczący do pracy w Komisji FOP zapraszać będzie innych członków Zarządu Wojewódzkiego, będących członkami funduszu.
- Osoba składająca wniosek bądź osoba przez nią upełnomocniona ma prawo brać udział w posiedzeniu Komisji FOP. Komisja FOP przed posiedzeniem ma obowiązek powiadomienia osoby zainteresowanej o jego terminie.
§ 2
- Członkostwo w FOP nabywa po spełnieniu łącznie poniższych warunków:
– złożenie deklaracji przystąpienia – załącznik nr 1,
– opłacenie pierwszej składki,
– posiadanie statusu członka NSZZ Policjantów woj. Mazowieckiego w Radomiu.
- Komisja FOP jest jedynym dysponentem środków finansowych FOP.
- Nadzór nad działalnością FOP prowadzi Zarząd.
§ 3
1. Dochody FOP stanowią:
- miesięczne składki policjantów w wysokości ustalonej przez Zarząd, potrącane
z poborów na podstawie dobrowolnie złożonej deklaracji;- darowizny czynione na rzecz NSZZ Policjantów z przeznaczeniem na cele funduszu;
- odsetki od środków finansowych gromadzonych na rachunku bankowym;
- inne dochody i wpływy.
- Podwyższenie kwoty składki następuje z urzędu na podstawie właściwej uchwały Zarządu i nie wymaga złożenia dodatkowego oświadczenia.
- Środki finansowe funduszu gromadzone są na rachunku należącym do Zarządu.
- Pomoc finansowa może być udzielana w formie:
- Pokrycia w części lub całości kosztów pośrednictwa prawnego;
- pokrycia w części lub całości kosztów pomocy prawnej w postępowaniu sądowym, przygotowawczym;
- pokrycia w części lub całości kosztów związanych z postępowaniem cywilnym będącym następstwem postępowania karnego.
- Pomocy udziela się wyłącznie w formie refundacji kosztów po przedstawieniu wniosku o zwrot poniesionych wydatków na ochronę prawną – załącznik nr 3, dołączeniu do wniosku oryginałów faktury VAT lub rachunku wystawionego przez kancelarię adwokacką lub obrońcę reprezentującego wnioskodawcę w toczącym się postępowaniu oraz innych dokumentów dotyczących okoliczności zdarzenia lub toczącego się postępowania, a także złożenia oświadczenia o zwrocie środków w przypadku, o którym mowa w § 5 ust. 4 – załącznik nr 2.
§ 4
- Do pomocy określonej w § 3 pkt. 4 – 6 uprawnieni są:
- policjanci służby czynnej;
- policjanci zwolnieni ze służby, jeżeli postępowanie karne lub w sprawie
o wykroczenie, pozostaje w związku ze służbą;
- emeryci policyjni, jeżeli postępowanie karne lub w sprawie o wykroczenie miało miejsce w czasie czynnej służby.
- W przypadku, gdy w stosunku do policjanta ubiegającego się o pomoc prawną został zastosowany środek zapobiegawczy w postaci tymczasowego aresztowania dopuszcza się możliwość wypłaty zaliczki, w celu pokrycia części opłat związanych z udziałem adwokata lub radcy prawnego w tej sprawie. Zaliczka zostanie rozliczona po uzyskaniu faktury od obrońcy. Wypłata zaliczki następuje zgodnie z zasadami przyznawania pełnej pomocy prawnej.
- Policjanci zwolnieni ze służby i emeryci policyjni nie mają obowiązku opłacać składek członkowskich. Warunkiem uzyskania pomocy jest członkostwo w czasie zdarzenia, którego dotyczy wniosek o przyznanie pomocy prawnej.
§ 5
- Pomoc finansowa może być przyznana po rozpatrzeniu przez Komisję FOP pisemnego wniosku, która wniosek rozpatruje w składzie pięcioosobowym.
- Pomoc przyznawana jest z uwzględnieniem potrzeb, biorąc pod uwagę posiadane przez FOP środki.
- Komisja FOP może powołać prawnika, który opłacany będzie ze środków FOP.
- W przypadku zwrotu poniesionych kosztów związanych z kosztami poniesionymi na obrońcę lub radcę prawnego w trakcie trwania postępowania sądowego policjant, który uzyskał pomoc finansową z FOP jest zobowiązany do zwrotu uzyskanej refundacji kosztów w wysokości, która została mu przyznana. W przypadku nie wywiązania się ze zobowiązania zostaje on usunięty z listy członków FOP bez możliwości ponownego ubiegania się o członkostwo.
- Wysokość przyznawanej refundacji kosztów w ramach toczącego się postępowania zostaje określony uchwałą Zarządu.
- W przypadku ubiegania się o zwrot poniesionych kosztów na ochronę prawną przez członka Komisji FOP, zainteresowany członek zostaje zawieszony w jej pracach na okres rozpatrywania jego wniosku.
- Osoby, które otrzymały pomoc prawną na podstawie dotychczasowych zapisów Regulaminu FOP mogą wnioskować o udzielenie pomocy prawnej do osiągnięcia granicy limitu określonego uchwałą Zarządu w aktualnie toczącym się postępowaniu.
§ 6
- Warunkiem uzyskania pomocy finansowej jest uczestnictwo w tworzeniu funduszu oraz przynależność do NSZZ Policjantów woj. Mazowieckiego w Radomiu.
- O pomoc finansową może ubiegać się osoba będąca członkiem FOP przez okres co najmniej 3miesięcyprzed datą wszczęcia postępowania i jednocześnie będąca członkiem NSZZ Policjantów woj. Mazowieckiego w Radomiu.
- Przynależność do NSZZ Policjantów woj. Mazowieckiego w Radomiu nie dotyczy funkcjonariuszy, którzy byli członkiem FOP przed dniem 9 marca 2023 roku.
- Osoba, która przystępuje do funduszu po popełnieniu czynu zabronionego, nie może otrzymać pomocy finansowej w związku z tym czynem.
- Osoba występująca z funduszu nie otrzymuje zwrotu wpłaconych składek na jego tworzenie i przestaje być jego członkiem.
- W przypadku rezygnacji z członkostwa w NSZZ Policjantów woj. Mazowieckiego w Radomiu, refundacja może nastąpić maksymalnie do wysokości wpłaconych składek.
- Prawo do ochrony prawnej mają wyłącznie policjanci, którzy opłacają składki związane z członkostwem w FOP oraz NSZZ Policjantów woj. Mazowieckiego w Radomiu.
- Członek po złożeniu indywidualnej deklaracji o zaprzestanie potrącania składek na rzecz Funduszu lub po wykluczeniu z innych powodów, do złożenia deklaracji o ponowne przystąpienie do Funduszu może wystąpić nie wcześniej niż po upływie 90 dni kalendarzowych od dnia potrącenia ostatniej składki.
- Policjant będący członkiem FOP z chwilą zwolnienia ze służby przestaje być członkiem Funduszu i traci prawo do ubiegania się o zwrot poniesionych kosztów związanych z ochroną prawną w zakresie zdarzeń zaistniałych po zwolnieniu ze służby.
- W przypadku braku możliwości osobistego reprezentowania interesów przez wnioskodawcę w związku ze złożonym wnioskiem o przyznanie pomocy prawnej istnieje możliwość ustanowienia pełnomocnika. Ustanowienie pełnomocnika odbywa się na podstawie pisemnego oświadczenia wnioskodawcy. Pełnomocnikiem może być każda osoba wskazana przez uprawnionego wnioskodawcę – członka FOP.
§ 7
- Sprawozdanie ze swojej działalności Komisja FOP składa raz do roku do Zarządu.
§ 8
- Komisja FOP ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku o przyznanie zwrotu poniesionych kosztów na ochronę prawną policjanta od daty jego wpływu, a w uzasadnionych przypadkach ten okres może zostać wydłużony do 60 dni.
- W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku, wnioskodawca zostanie poinformowany o podjętej przez komisję decyzji. Informacja taka może być udzielona za pomocą elektronicznych środków przekazu.
- Komisja FOP decyzje podejmuje zwykłą większością głosów. W przypadku takiej samej ilości głosów za, jak i przeciw, decydujący głos posiada Przewodniczący Komisji.
- Od decyzji Komisji FOP dotyczącej rozpatrzenia wniosku o refundację poniesionych kosztów przysługuje odwołanie do Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów woj. Mazowieckiego w Radomiu w terminie 14 dni od uzyskania informacji o negatywnym rozpatrzeniu wniosku. Decyduje data wpływu do Biura Zarządu. Zarząd odwołanie rozpatruje na najbliższym posiedzeniu.
§ 9
Członek FOP, któremu udzielono pomocy finansowej, w przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia sprawy może wyrazić zgodę na zamieszczenie na stronie internetowej administrowanej przez Zarząd informacji na temat postępowania, zawierającej krótki opis sprawy i wydanego rozstrzygnięcia. Warunkiem publikacji będzie zanonimizowanie danych osobowych wnioskodawcy. Oświadczenie o tej treści zawarte jest w formularzu wniosku
o przyznanie pomocy finansowej z FOP.
§ 10
Koszty funkcjonowania Komisji FOP, m. in. pomoc prawna, środki biurowe, koszty korespondencji, koszty delegacji itp., będą finansowane ze środków FOP.